Anni Polva - Anna mun kaikki kestää

 "Sirpa nojasi leukaansa tyynyyn ja oli maailmanmurjoman näköinen. Miten väärin ihmistä voitiinkaan kohdella! Hänkään ei ollut tehnyt muuta kuin rikkonut mitättömän kristallimaljakon ja hänelle määrättiin kesäloma ilman ennakkovaroitusta ja selitettiin syyksi ylirasittuminen. Ja jos se olisi ollut edes hänen syynsä, mutta mitäs tulivat tönimään."

Anni Polvan Anna mun kaikki kestää on kevyt romaani kahdesta nuoresta tytöstä, Sirpasta ja Aulista, jotka lähtevät vahtimaan Sirpan tädin kissaa. Matkan varrella on erinäisiä kommelluksia, ongelmia ja parikin ihastumista, kunnes se oikea löytyy.

Polva on varmasti tietylle ikäluokalle tuttu kirjailija, mutta minä olen lukenut hänen teoksiaan vasta tähän Naiskirjailijat-haasteeseen. Anna mun kaikki kestää oli aika riemastuttava tapaus. Toisin kuin usein tällaisissa romaaneissa, päähenkilöt ovat kovin kömpelöitä, mistä seuraa välillä hengästyttävää tilannekomiikkkaa. Kristallimaljakon särkeminen ei suinkaan jää Sirpan viimeiseksi töhöilyksi.

Kirjan henkilöt tosin jäävät melko ohuiksi. Vaikka Sirpan ja Aulin sisäisiä tunnelmia kuvataan jonkin verran, mitenkään syvää kuvaa heistä ei jää. Se tosin lienee tässä lajityypissä enemmän sääntö kuin poikkeus. 

Käteen jää lopulta sujuva lukukokemus ja viihtyminen kirjan äärellä. Toisaalta sekin on jo paljon. Suosittelen kepeän välipalan kaipuussa oleville.

Kommentit

voi, kiva muisto, mulla on vanhoja Polvan kirjoja, äitini, ajatellut luke niitä joskus.
Anki sanoi…
Joo, minun ikäluokalleni Polvat eivät ehkä ole niin tuttuja kuin vähän vanhemmille. :)
riitta k sanoi…
Enpä ole tainnut lukea yhtään Polvan kirjaa! Kaari Utriota luin vuosia sitten...
Anki sanoi…
Kaari Utrio on kanssa hyvä! Joskus nuorempana tuli luettua useampi hänen romaaneistaan ja tykkäsin. Naiskirjailijahaasteeseen taitaa kuulua Eevan tyttäret, joten Utriota on vielä tiedossa. :)
löysin ilmatteks kirjaston siivoushyllyst - suameksikin, naishistoriaa: Evas Döttrar - kvinnans, barnets och familjens historia (1984) av Kaari Utrio:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2017/08/evas-dottrar-av-kaari-utrio.html
Anki sanoi…
Oletpa ollut onnekas! Olen joskus selaillut tuota kirjaa, mutta en koskaan ole lukenut kokonaan.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Kirjabloggaajien klassikkohaaste osa 18: KOONTI