Lukujumia, Kurjia ja muuta sellaista

 Minulla on ollut nyt koko viikon jonkinlainen lukujumi. Runoja ja sarjakuvia olen saanut jotenkin luettua, mutta kirjat ovat jumissa. Minulla on tällä hetkellä viisi (!) kirjaa kesken. Ainoa mitä olen nyt vähän saanut luettua, on kaiken järjen vastaisesti Kurjat. Ehkä toisaalta sen tietty tavoitteellisuus auttaa eteenpäin, sillä luen sen blogien klassikkohaasteeseen ja se on myös Keskisuomalaisen 100 kirjaa -listalla. Olin jo vannonut jättäneeni tuon listan taakseni, mutta niin se vain kutsui puoleensa. Olen juuri puolivälissä ja koska olen saanut listan kautta tosi hienoja lukukokemuksia, ajattelin tahkota sen loppuun. Listaa voi käydä kurkistelemassa tuolta yläbannerista, löytyy kun painaa noita kolmea pistettä.

Olo on omituisen kriisiytynyt lukujumin myötä. Kyllä niitä on ennenkin tullut, mutta ne eivät yleensä ole kestäneet näin kauan. Kirjojen jättäminen kesken ja uusien aloittaminen ei ole auttanut mitään, se on ehkä jopa pahentanut tilannetta. Haaveilen samasta flow'sta, joka minulla oli viime joulukuussa. Toki nyt ei töiden ja arviointien myötä ole ihan yhtä paljon aikaa lukemiselle, mutta aika runsaasti kuitenkin. Olen aina ollut lukija. Olen kuin orpo piru, kun en saa tartutuksi kirjaan enkä oikein mihinkään muuhunkaan. 

Mikä teillä auttaa lukujumiin?

Kommentit

tommottos, kyl se ohi menee
Anneli A sanoi…
En tiedä, onko lukujumiin mitään ohjetta. On varmaan aika yksilöllistä eli ehkä hellittää sinun kohdallasi, kun saat syksyn koe- ja arviointiruuhkat pois alta. Tsemppiä!
Takkutukka sanoi…

Kurjat on vekkuli osuma lukujumiin;) Kyllä tuota jumipöpöä taitaa olla yleisimmenkin ilmassa: itsellä on ollut tapana aina lukuea aloitetettu kirja loppuun, ainoastaan kertoma- yms. kirjallisuuden rinnallla on ollut vuorottelemassa runo- tai tietoteos. Vaan kuinkas sitten kävikään?

Huojuvassa lukupinossa on viime aikoina yhä useamman kirjan välissä lappuja kesken olemisen merkiksi...
Mutta uskon, että tämä on tilapäinen häiriö, joka liittyy kuluvaan aikaan ja menee siten myös ohi. Siitä lähtekäämme eikä anneta sen vaivata; siispä iloisiin lukemisiin!
Anki sanoi…
Kiitos Takkutukka! Jospa tämä jumi tästä helpottaisi. :)
Mannilainen sanoi…
Täällä on ollut postausjumi jo pitkään. Kun päivän istui kotona etätöitä tehden, ei enää illalla jaksaisi koneen ääressä viettää aikaa. Lukenut kyllä olen. Tosin en niin paljon kuin esim. kesällä.
Anki sanoi…
Minä taas jaksaisin postata vaikka kuinka, mutta lukeminen nyt tökkii.
Mai Laakso sanoi…
Tsemppiä lukemiseen. Kurjat on uskomaton tarina, jonka sisällä on useita pienempiä tarinoita. Ottaisin kirjan mukaan autiolle saarelle. Lempparikirja.
Muut kirjat skippaisin yli, jos ne eivät etene. Kannattaa opetella keskeyttämään ja luopumaan niistä kirjoista, jotka eivät vaan innosta lukemaan.
Yksi vaihtoehto on kuunnella välillä äänikirjoja.
Anki sanoi…
Kurjat kyllä innostaakin, vaikuttaa hyvin eeppiseltä!
Muita kirjoja laitoinkin jo sivuun, kun nyt tökkii.
Sepä jännä, että juuri Kurjien lukeminen etenee lukujumista huolimatta :) Minulla pienempiin lukujumeihin auttaa esimerkiksi joku dekkari tai muu kevyempi kirja. Mutta viime talvesta loppukesään asti minulla oli tavallista pahempi kirja- ja blogiväsymys, siihen ei lopulta auttanut muu kuin kunnon blogitauko, jonka pidin kesällä ja elin välillä muuta elämää. Kyllä ne jumit aina aikanaan ohikin menevät!
Anki sanoi…
Kyllä, onneksi jumitus ei ole pysyvä olotila!
riitta k sanoi…
Kyllä se jumi ohi menee. Olet varmaan töistä väsynyt. Omalla kohdallani olen huomannut, etten väsyneenä jaksa postailla enkä lukea, bloginpitokin kyllästyttää välillä. Pieni kunnon tauko - ja pään nollaaminen lukemisasioista - auttaa!
Anki sanoi…
Kyllä, tässä on nyt ollut tämä tenttiputki meneillään, niin se varmaan jännittää ja väsyttää. Jospa tämä tästä. :)
LauraKatarooma sanoi…
Mulla auttaa lukujumiin sarjakuvat ja lastenkirjat ja jos ei nekään ni aika ainoastaan, mikä on tylsää.
Anki sanoi…
Joo, sarjakuvia tulikin vähän luettua lukujumin aikana, niitä yleensä aina saa luettua. Joskus auttaa tosiaan vain aika.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!