Sittenkin lukuhaasteita

 Olin jo päättänyt, että luovun kokonaan haasteista, mutta nyt kuulkaas innostuin! Löysin tieni Lumiomenan blogiin ja siellä vuoden 2011 naiskirjailijahaasteeseen. Homma on periaatteessa helppo, sillä olen jo valmiiksi lukenut 24/50 kirjaa. Olen vuosien varrella huomannut, että minulla on verrattain samanlainen maku kuin Katjalla, joten uskaltaudun sukeltamaan tähän haasteeseen.

Mitään aikarajaa en itselleni aseta, haaste saa olla niin kauan auki kuin on tarpeen. Pohdin myös oman listan laatimista jossain vaiheessa. Ehkä joku saisi siitä mahdollisesti lukuvinkkejä. :)

Miksi sitten kuitenkin haaste taas kerran? Olen viime päivinä vähän reflektoinut lukemistani ja todennut, että se on alkanut painottua nyt loppuvuodesta vähän liikaa uutuuksiin. Olen aika ähkyssä. Kun palasin alkuvuoden ja viime vuoden bloggauksiini, tuli tuntu, että silloin oltiin jonkin avartavan äärellä. Tuli luettua aika paljonkin sellaista, mitä en yleensä tule lukeneeksi ja se oli aika kivaa. Tämä naiskirjailijahaaste on siitä turvallinen, että olen jo lähtökohtaisesti kiinnostunut suurimmasta osasta näitä kirjoja. 

Lumiomenan lista:

1. Chimamanda Ngozi Adichie: Puolikas keltaista aurinkoa

2. Louisa M. Alcott: Pikku naisia

3. Isabel Allende: Henkien talo

4. Margaret Atwood: Nimeltään Grace

5. Jane Austen: Järki ja tunteet

6. Muriel Barbery: Siilin eleganssi

7. Charlotte Bronte: Kotiopettajattaren romaani

8. Geraldine Brooks: Kirjan kansa

9. F.H. Burnett: Salainen puutarha

10. Minna Canth: Anna-Liisa

11. Kristina Carlson: Herra Darwinin puutarhuri

12. Agatha Christie: Kymmenen pientä neekeripoikaa

13. Louise Erdrich: Anna meille siivet

14. Helen Fielding: Bridget Jonesin päiväkirja 

15. Ursula Le Guin: Maameren tarinat (koko sarja)

16. Helvi Hämäläinen: Säädyllinen murhenäytelmä

17. Anna-Leena Härkönen: Häräntappoase

18. Tove Jansson: Taikatalvi

19. Maria Jotuni: Huojuva talo

20. Aino Kallas: Sudenmorsian

21. Anja Kauranen: Sonja O. kävi täällä

22. Kirsi Kunnas: Tiitiäisen satupuu

23. Sirpa Kähkönen: Mustat morsiamet 

24. Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen

25. Doris Lessing: Viides lapsi

26. Astrid Lindgren: Peppi Pitkätossu 

27. Margaret Mitchell: Tuulen viemää

28. Lucy Maud Montgomery: Anna-sarja 

29. Toni Morrison: Solomonin laulu

30. Joyce Carol Oates: Haudankaivajan tytär

31. Sofi Oksanen: Puhdistus

32. Sylvia Plath: Lasikellon alla

33. Annie Proulx: Laivauutisia

34. Riikka Pulkkinen: Totta

35. Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala

36. J.K.Rowling: Harry Potter ja viisasten kivi

37. Pirkko Saisio: Punainen erokirja

38. Mary Shelley: Frankenstein

39. Carol Shields: Rakkauden tasavalta

40. Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi

41. Zadie Smith: Valkoiset hampaat

42. Anni Swan: Iiris rukka

43. Edith Södergran: Maa jota ei ole

44. Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

45. Märta Tikkanen: Vuosisadan rakkaustarina

46. Hilja Valtonen: Neiti talonmies

47. Tuula-Liina Varis: Kilpikonna ja olkimarsalkka

48. Rauha S. Virtanen: Seljan tytöt

49. Alice Walker: Häivähdys purppuraa

50. Virginia Woolf: Mrs. Dalloway


24/50

Vähän myös on taas alkanut kiinnostaa Finlandia-haaste... Sieltä on tullut poimittua niin monta helmeä, että jospa sittenkin lukisi ne kaikki. Ja hihii, kohtahan tulee taas uusi! 100 kirjaa-haaste saa olla oloissaan, sillä listalla on niin paljon tylsyyttä että en jaksa mokomaa enää.

Onko teillä kirjahaasteita menossa?


Kommentit

Mai Laakso sanoi…
Ihana lista Katjalla. Olen lukenut siitä 21 kirjaa. En aio yrittää kolmatta kertaa Helvi Hämäläisen Säädyllistä murhenäytelmää, sillä kahtena kertana se on jäänyt just samaan kohtaan.

Helmet-haasteeseen olen osallistunut 3 kertaa. Tänä vuonna se valmistui jo toukokuussa. Halloween-haaste oli mukavasti lokakuussa.
Jokke sanoi…
Tuo on mennyt ohi, mutta 27 kirjaa (tai sarjaa) tuosta olen lukenut. Maamerisarjassa on nykyisin tuplatrilogia eli 6 kirjaa.
Anki sanoi…
Mai: Todellakin ihana lista! Saa nähdä miten minun käy tuon Hämäläisen kanssa. :D

Jokke: Oho, siinäpä on sitten lukemista. :D
Margit sanoi…
Olen lukenut listalta 28 kirjaa. Haasteet, joissa ei ole takarajaa, ovat mukavia. Teen maailmanvalloitushaastetta, ja sitähän ei voi saada valmiiksi.
Anki sanoi…
Margit: On sinullakin monta tältä listalta! Sinun kirjallista maailmanvalloitustasi on hauska seurata.
Elegia sanoi…
Hyvä idea tuossa haasteessa. Pitäisiköhän itsekin vääntää joku lista, jossa on naisten kirjoittamia suosikkejani. Sitten voisi vielä tehdä tbr-listan erikseen. Listoja on kiva tehdä!

Tältä Lumiomenan listalta olen lukenut vain 16 kirjaa, mutta kaikista kuullut ja jokunen on jäänyt kesken. Osa noista kirjoista ei lähtökohtaisesti edes kiinnosta (esim. Harry Potter).

Itse luen tällä hetkellä vain Helmet-haastetta, jossa olen ollut mukana nyt aika monta vuotta ja huomaan, etten oikein enää jaksa sitä. Tuskin osallistun siihen ensi vuonna, joten voisi ehkä keksiä jonkin muun haasteen. Kovin montaa haastetta en halua samaan aikaan itselleni ottaa, ettei tule burn out.

Sitten tietty pyrin vuosittain valoittamaan uusia maita, mutta se on minulle ikuisuusprojekti.
Anki sanoi…
Kyllä, listat ovat hirveän koukuttavia! :D
Minä olen tämän vuoden pitänyt taukoa Helmetistä, niin saatan ehkä ensi vuonna tarttua siihen. Tulee silloin luettua oman mukavuusalueen ulkopuolelta.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!