Blogisti esittäytyy kohta 13 vuoden jälkeen!

Tajusin juuri, etten ilmeisesti ole oikein missään vaiheessa kunnollisesti esittäytynyt täällä. Monet teistä ovat kulkeneet mukana jo hyvin pitkään, mutta ehkäpä joukossa on joitain, jotka haluaisivat lukea pienen esittelyn. :)

Olen 27-vuotias kieltenopettaja Joensuusta. Syntyjäni olen Lieksasta, joka on pieni kaupunki 100 km Joensuusta pohjoiseen, Pielisen rannalla. Opettamani kielet ovat saksa ja ruotsi. Olen valmistunut kaksi vuotta sitten ja jonkun verran olen saanut tehdä oman alan töitä. 

Olen aina lukenut paljon. Muistan, että aivan aluksi lukemaan oppiminen oli minusta vaikeaa, mutta kun se maailma avautui minulle, mikään ei ollut enää entisellään. Saatoin lainata ekaluokalla 30 kirjaa viikossa ja lukea ne kaikki. Hyvin pian ohuemmat lastenkirjat alkoivat tuntua liian helpoilta ja aloin siirtyä paksumpiin teoksiin. Tuohon aikaan monenlaiset sarjat olivat sydäntäni lähellä ja niitä oli paljon lapsille tarjolla. 

Käänteentekevää oli L. M. Montgomeryn löytyminen 11-vuotiaana. Sain Runotyttö-trilogian joululahjaksi ja imeydyin siihen täysillä mukaan. Monelle tuottaa vaikeuksia valita lempikirjailijaa, mutta minulle se on helppoa. Paljon on hyviä kirjailijoita, mutta Montgomery on ylitse kaikkien.

Myös fantasia kiehtoi minua nuorempana, ja monta paksua opusta tulikin kahlattua. Nyttemmin fantasia on jäänyt aika marginaaliin, mutta silloin tällöin sitäkin tulee luettua. Sitä en tarkkaan muista, milloin aloin varsinaisesti lukea ns. aikuisten kirjoja. Joskus yläasteella kaiketi. Silloin tuli luettua monta 1800-luvun klassikkoa, joista nautin kovasti. 

Lukemiseni on sekä haahuilevaa että tavoitteellista. Paljon tulee otettua vinkkejä blogeista ja Instagramista. Nyttemmin olen innostunut erilaisista kirjalistoista ja niitä on tarkoitus seurata tulevana vuonna tiiviisti. Siten lukemistoni tulee olemaan vähemmän uutuuspainotteinen. Toisaalta ehkä on hyvä, että joku bloggaa myös vähän vanhemmasta kirjallisuudesta. :)

Blogistani olen pitänyt välillä pitkiäkin taukoja, mutta aina olen palannut. Nyt on takana noin vuosi tiivistä bloggaamista ja olen nauttinut joka hetkestä. On ollut ihanaa saada kommentteja teiltä lukijoilta ja käydä keskusteluja. Valitettavasti lisääntyneen roskapostin takia minun oli pakko rajata kommentointioikeus vain Bloggerin käyttäjille.

Tässäpä pieni esittely minusta, ennen kaikkea lukijana. Jos haluat tietää lisää, saa toki kysyä!

Kommentit

Jokke sanoi…
Kiitos esittelystä. Olet harvinaisen kypsä kirjabloggari. Toivottavasti Ruotsin ja Saksan opettajalle löytyy töitä. Olin yhden kesän lapsuudessa Savonlinnassa ja nuorena yhden kesän Lieksan, Nurmeksen seuduilla Koli tuli vallattua :)
Itse bloggaan nykyään, midtä haluan, mutta pääosin vanhemmasta kirjallisuudesta.
Olipa mukava lukea esittelysi :) Mulla samanlainen bligihistoria, joskin olen kyllä kaikkien näiden yli 10 vuoden ajan jokisesta lukemastani kirjasta kirjoittanut. On tosin ollut elämänvaiheita, jolloin en ole saanut luettua oikeastaan yhtään. Onneksi nyt on hyvä lukutilanne :)
Anneli A sanoi…
Kiitos esittelystä. Entisenä joensuulaisena on tosi mukava tavata bloggareita Pohjois-Karjalasta. On ollut mukava tutustua sinuun näin blogin välityksellä. Missä koulussa opetat? Minä olin töissä Karelia-ammattikorkeakoulussa.
Anki sanoi…
Jokke: Toivotaan että töitä riittää!

Tuulia: Onnittelut hyvästä lukutilanteesta! :)

Anneli: Minäkin olen vielä vähän aikaa Karelialla töissä, sitten siirryn hetkeksi etäopettamaan Lapin yliopistolle. :)
Oli kiva lukea esittelysi! Sinulla onkin jo pitkä blogihistoria takana. Odotan mielenkiinnolla, millaisia kirjoja luet kirjalistoilta. Minusta on kiva lukea vanhempiakin kirjoja, ja uusista kirjoista bloggaamisestahan muut yleensä pitävät kiitettävästi huolen.
Anki sanoi…
Kiitos! Klassikkoa pukkaa aika lailla. :)
aino harjula sanoi…
Kiitos esittelystä. Pohjois-Karjalan seudut ovat olleet kiinnostuksen kohteinani sukututkimukseen liittyen. Siellä päin olisi joskus mukava päästä piipahtamaan. Montgomeryn tuotanto on kiintoisaa ja minullekin runotyttö-trilogia on tärkeä ja erityinen teos.
Anki sanoi…
Pohjois-Karjalassa on kivaa asua. :)
Montgomery on kyllä ylittämätön.
LauraKatarooma sanoi…
Hauska tutustua! Terkkuja Oulusta.
Anki sanoi…
Terkkuja sinnekin! :)
Takkutukka sanoi…
Kiitos taustoituksestasi, mukavasti kehystä postauksillesi!
Eipä ihme, että Sinulla on sana hallussasi ja taito tuottaa kiintoisia avauksia eri genren teoksista.

Samanlainen ahmija löytyy täältäkin, lukutaito oli hallussa jo ennen kansakoulua ja voi sitä onnenpäivää, kun oli ikioma kirjastokortti kädessä ja etenkin, kun sai uuden kortin aikuisten osastolle Richardinkadun, Helsingin pääkirjastoon...

Mitäs me runotytöt, itse teos on näköjään kestänyt monta sukupolvea, kuin jatketaan hyvää harrastusta ja vaihdellaan kommentteja.
Iloisia loppuvuoden päiviä Sinulle:)
Hei! Kiva tutustua lähemmin. Bloggaaminen on ihanaa.

Montgomery oli lempikirjailijani juuri saman ikäisenä, mutta jo 25 vuotta aiemmin. ;)
Anki sanoi…
Takkutukka: Kiitos<3 Helsingin pääkirjasto on varmasti melkoinen runsaudensarvi!
Hyvää loppuvuotta sinullekin! :)

Elina: Bloggaaminen on ihanaa! Kiva että sieltäkin löytyy Montgomeryn ystävä. :)
ketjukolaaja sanoi…
On se tosiaan eri asia, että olet kiinnostunut lukemisesta jo lapsena. Minun taas on edelleen revittävä itseni kirjojen ääreen. Ehkä minun ei pitäisi lukea fiktiivistä kirjallisuutta vaan enempi tietopuolista? Toisaalta se on usein vielä tylsempää kuin fiktio.

Mutta kiva esittely. Ja pirteä tuo nuoruudenkuvasi!
Anki sanoi…
Kiitos! Mielenkiintoista, ettet ole niin kova lukija, mutta bloggaat kuitenkin. :) Meitä on monenlaista lukijaa.
Marjatta Mentula sanoi…
Kiitos esittelystä, Anki!
Olen asunut pari vuotta Tuupovaarssa ja auskultoinut Joensuun yliopistossa. Nyt pojantytär opiskelee siellä yhteiskuntatieteitä.
Ihanaa, että olet kirjablogeissa. Niin moni nuorempi bloggari on karannut Instaan.
Anki sanoi…
Minäkin olen Instassa, mutta tämä pääpaino on kyllä blogissa. :) Instaan sitten lyhyemmin kirjoista.
Elegia sanoi…
Olipa kiva lukea esittelysi, hauska tutustua! :) Ja vaikka kirjat ovatkin pääosassa, niin kyllä täytyy tunnustaa, että on kiva vähän tietää kuka niitä kirjajuttuja kirjoittaa. En tajunnut, että sinulla on ollut blogi jo näin kauan! Pitkää ikää blogille (ja sinullekin tietty)! :)
Anki sanoi…
Kiitos Elegia! :)
Olipa todella mukavaa lukea esittelysi kuka siellä ruudun takana aina kirjoitteleekaan! :)

Hauskasti itsellänikin oli nuorempana ensin tuo fantasia ja sitten 1800-luku vaihe. Myöhemmin ne vähän jäivät, mutta ovat nyt taas palaamassa lukurepertuaariin.

Innolla jään seuraamaan tulevia blogailujasi ja vinkkejä noista hiukan vanhemmistakin teoksista. Listojen kautta tulee varmasti monia helmiä löydettyä :)
Anki sanoi…
Kiitos Heidi! :) Varmasti löytyy listoilta helmiä.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!