Janna Satri - Sisäinen lepatus - Herkän ihmisen tietokirja

 "Rajojen asettamista ja viestinnän vahvistamista helpottaa sisäinen tieto, kuka minä olen, mitä minä haluan ja mihin suuntaan olen menossa elämässäni. Ne ovat identiteettiin liittyviä kysymyksiä. Jos olet ei-kukaan etkä halua oikein mitään, aloita minuutesi ja identiteettisi etsiminen tekemällä lista asioista joista pidät ja toinen asioista joita inhoat."

Janna Satrin Sisäinen lepatus (Basam Books 2014) on eräänlainen suomalaisen herkkyyskirjallisuuden kulmakivi. Siitä on tullut verrattain suosittu ja tunnettu, ainakin herkkien ihmisten parissa.

Satri kertoo laajasti aiheestaan. Ensimmäisissä luvuissa määritellään herkkyyttä, kerrotaan siihen liittyviä faktoja ja ikään kuin autetaan lukija syventymään aiheeseen. Myöhemmissä luvuissa syvennetään näkemystä ja monessa paikkaa kirjailija antaa hyviä neuvoja ja vinkkejä herkille.

Minulle suurin anti oli tuossa omien rajojen vetämiseen liittyvässä tiedossa. Olen aina kärsinyt jonkinasteisesta rajattomuudesta ja identiteetin häilyvyydestä. Minun on usein vaikea vetää rajoja, silloinkin kun se olisi ehdottomasti tarpeen. Mielestäni tuo lainauksessa oleva ohje on varsin hyvä. Ei voi pitää rajojaan, jos ei edes tiedä kuka on ja mitä haluaa.

Sinänsä kauheasti uutta tässä teoksessa ei minulle ollut, sillä olen aiemmin lukenut Elaine Aronin herkkyyskirjat. Niissä on valtavasti tutkimustietoa ja muuta informaatiota. Kuitenkin Satrin kirjalla on ehdottomasti paikkansa, sillä siinä on tietty suomalainen näkökulma ja se on myös paljon helppolukuisempi kuin Aronin teokset.

Satri viittaa hyvin usein alan uranuurtajan, Sylvi-Sanni Mannisen, tuotantoon ja näkemyksiin. Tähän kohtaan olisin kaivannut jonkinlaista kritiikkiä ja kyseenalaistusta. Olen lukenut nuorempana Mannisen kirjan Outolintu, erilainen. Muistikuvissani kirja oli ei-herkkiä kohtaan varsin karkea ja ei-herkistä puhuttiin kielteisesti. Muistanpa jopa suuttuneeni kirjasta. Kiinnitin myös huomiota kirjan epätieteellisyyteen. Se on kummallinen asia, sillä Manninen oli taustaltaan tutkija, siis tieteentekijä. 

Noin muutoin Sisäinen lepatus on hyvä ensikäden opas herkkyyteen. Uskon sen auttavan myös ei-herkkiä ymmärtämään herkkyyttä paremmin.

Kommentit

Itse pidin tästä Satrin kirjasta enemmän kuin Elaine Aronin kirjoista. Ehkä minulle on tärkeämpää käytännönläheisyys kuin valtava määrä tutkimustuloksia. Niin tärkeää kuin tutkimuskin tietysti on. Tästä kirjasta löysin itseni.
Anki sanoi…
Hienoa, että löysit tästä itsesi! :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!