Kirjallisuushaaste!

 Kirja jonossa -blogissa on mielenkiintoinen kirjallisuushaaste, jonka haluan myös tehdä. :)

1. Mikä kirja olisi juuri nyt paras kuvaamaan elämääsi?

Heti kärkeen tosi vaikea kysymys! Ei tule oikein kokonaista kirjaa mieleen, mutta minussa on aina resonoinut vahvasti Edith Södergranin runo Vierge Moderne (löysin Leena Lumin blogista):

En minä ole nainen. Olen neutri.
Olen lapsi, hovipoika ja rohkea päätös,
olen naurava häive helakanpunaista aurinkoa...
Olen kaikkien ahnaitten kalojen verkko,
olen malja kaikkien naisten kunniaksi,
olen askel kohti sattumaa ja perikatoa,
olen hyppy vapauteen ja omaan itseeni...
Olen veren kuiske miehen korvassa,
olen sielun vilu, lihan kaipuu ja kielto,
olen uusien paratiisien portinkilpi.
Olen liekki, etsivä ja röyhkeä.
Olen vesi, syvä mutta uskalias, polviin saakka,
olen tuli ja vesi rehellisessä yhteydessä, ilman ehtoja...

2. Luetko runoja?

Kyllä vain! Minulla on monia suosikkeja, kuten yllä mainittu Södergran, lisäksi Katri Vala, Johanna Venho ja Eeva Tikka muun muassa.

3. Käytkö kirjallisuustapahtumissa?

En oikeastaan ollenkaan. Täällä meillä päin ei oikein semmoisia ole.

4. Mistä kirjasta toivoisit tehtävän elokuvan?

Käsittääkseni Runotytöstä ei ole kummoistakaan filmatisointia, se olisi ihanaa! Samoin Montgomeryn tuntemattomammiksi jääneistä sankarittarista voisi tehdä elokuvan, erityisesti Valancysta (Sininen linna).

5. Minkä klassikon olet aina halunnut lukea, mutta et ole vielä saanut aikaiseksi?

Tulee ensimmäisenä mieleen Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen.

6. Onko sinulla lempikirja, jota et kehtaa kysyttäessä (paitsi nyt) paljastaa?

No suosikista ei oikein voi puhua, mutta olen minä lukenut ainakin kaksi osaa niitä Fifty Shades of Grey -kirjoja. :D Ovat ne tiettyyn mielentilaan ihan kätevää höttöviihdettä.

7. Kenet kirjailijan haluaisit tavata?

Jos kuolleita voisi, niin ehdottomasti L. M. Montgomeryn. Elävistä varmaan Satu Koskimiehen.

8. Kenet romaanihenkilön haluaisit tavata?

Väinö Linnan hahmo Elina voisi olla aika kiinnostava, haluaisin tietää mitä hän todella ajattelee kiivaasta miehestään.

9. Kuka on mielestäsi kiinnostavin kirjailija (vaikka et välttämättä hänen kirjoistaan pitäisikään)?

En ole koskaan lukenut Miki Liukkosen kirjoja, mutta kirjailijapersoonana hän on kiinnostava. Myös Sofi Oksanen on kiinnostava, älyllisyydessään jopa hieman pelottava. Toisaalta fanitan tuollaista voimakasta arvokkuutta. Ja hänen kirjoistaan kyllä pidän!

10. Minkä kirjan ostit viimeksi?

Hmm, alkuvuodesta tuli ostettua ihan liikaa kirjoja. Sanotaan nyt esimerkiksi Maria Jyrkkään Muutoksen matkaoppaan.

11. Mitä luet juuri nyt?

Minulla on monta kesken, katsotaanpa. Kaikki se valo jota emme näe (Anthony Doerr), Kapina ja kaipuu (Sara Kokkonen), Maailmantyttäret (Siiri Enoranta).

Kommentit

aino harjula sanoi…
Satu Koskimies kuulostaa kyllä persoonalta, johon olisi kiva tutustua. Hänen 50-luvun tytöt -kirjansa ovat kiehtovia ajankuvia. Sininen linna olisi kyllä kiva elokuvanakin, Runotytöstä on esitetty tv:ssä yksi kanadalainen sarja, mutta minä en tykännyt siitä, enkä katsonut montakaan jaksoa, se meni liian kauas Montgomeryn kirjojen miljööstä ja tunnelmasta, juonesta puhumattakaan.
Pearl Clover sanoi…
Valancysta kertova elokuva olisi ihana <3 Tosin pelkäisin ettei Valancyn hahmo olisi samanlainen kuin kirjassa.
Sinuhe egyptiläinen on yksi mielikirjojani, kirjastossa on mielenkiintoisia tapahtumia.
Anki sanoi…
Aino: Joo, se Runotyttö-filmatisointi ei ilmeisesti ole kovin kummoinen. Uusi olisi paikallaan!

Pearl Cover: Niin, se on aina riskinä, ettei olennainen hahmo ole oikeanlainen.

Hannele: Niin tosiaan, kirjastossahan onkin kaikenlaisia tapahtumia!
LauraKatarooma sanoi…
Mää oon kans just miettimässä vastauksia näihin kysymyksiin. Tuo eka kysymys on tosi vaikea.
Mai Laakso sanoi…
Sinäkin olit tosi nopea vastaaja tähän haasteeseen. Kivoja vastauksia. Minusta TV-sarja oli todella hyvä. Päänäyttelijässä oli Peppi Pitkätossumaista reippautta, mikä nousi myös kirjoista esille. Suosittelin TV-sarjaa myös eräälle 12-vuotiaalle, joka ihastui siihen tosi paljon.
Sofi Oksanen on kiinnostava kirjailija. Käyn yleensä kuuntelemassa häntä, jos hän on jossakin lähistöllä puhumassa kirjoistaan tai ajankohtaisista aiheista. Fanitan myös hänen kirjojaan.
Oli kiva lukea sinunkin vastauksiasi tähän haasteeseen! Meillä on näköjään monta yhteistä lempirunoilijaa. Johanna Venholta olen lukenut enemmän romaaneja, mutta pitäisi kyllä tutustua häneen myös runoilijana.
Anki sanoi…
LauraKatarooma: Kyllä, ykkönen oli vaikea!

Mai: Sofi on tosiaan hyvä!

Kirjarikas elämäni: Suosittelen Venhon runoteosta Tässä on Valo. :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!