Itsemyötätunto

 "Esittämäni määritelmän mukaan myötätunto itseä kohtaan koostuu kolmesta osatekijästä. Ensinnäkin se edellyttää ystävällisyyttä itseä kohtaan: sitä, että itseään kohtelee hyväntahtoisesti ja ymmärtäväisesti, ei arvostelevasti ja tuomitsevasti. Toiseksi se edellyttää sen tajuamista, että me kaikki olemme ihmisiä, osa ihmiskuntaa, jolloin kokee yhteenkuuluvuutta toisten ihmisten kanssa eikä koe kärsimyksen hetkellä olevansa yksi ja muista erossa. Kolmanneksi se edellyttää tietoista läsnäoloa, sitä että tarkastelee omaa kokemustaan tietoisesti ja puolueettomasti eikä yritä olla piittaamatta tuskastaan saati liioittele sitä."

Kristin Neffin tietokirja Itsemyötäntunto - Luovu itsesi soimaamisesta ja löydä itsevarmuutesi (Viisas Elämä 2016, suomentanut Tanja Kielinen) on melkoinen runsaudensarvi. Se perustuu tutkimustiedolle ja sisältää itse tiedon ohella hyviä harjoituksia. 

Sitaatista käykin hyvin ilmi se, mistä kirjassa on kyse. Itsemyötätunto ei ole voivottelua eikä laiskottelua, vaan aktiivista tekemistä. Se on oman tuskan kohtaamista ja myöntämistä. Se on itsen hoitamista silloin, kun asiat eivät mene hyvin.

Neffin työtä ja elämää ohjaa henkisyys. Hän on perehtynyt itämaiseen perinteeseen ja meditaatioon. Erityisesti buddhalaisuudesta löytyy paljon asiaa itsemyötätunnosta sekä myötätunnosta kaikkia muita elollisia kohtaan. Kirjailija katsookin, että myötätunto on kahdensuuntainen prosessi: kun kokee yhteenkuuluvuutta, voi osoittaa myötätuntoa niin itselleen kuin muillekin.

On se toisaalta vaan niin pirun vaikeaa! En varmasti ole ainoa suomalainen, jolla hyvin itsekriittinen sisäinen puhe on hallitseva. Helposti tulee puhuttua itselle todella rumasti. Toivoa kuitenkin on. Lisäksi useissa tutkimuksissa on osoitettu, että itsemyötätuntoa kokevat ovat onnellisempia ja kokevat enemmän tasapainoa ja kiitollisuutta.

Oikein hyvä teos! Pidän juuri tällaisista vakavasti otettavista tietokirjoista, joissa on mukana myös lähteet ja lisäkirjallisuuslista. 

Kommentit

LauraKatarooma sanoi…
Mää oon kamala ittelleni. Siitä opettelen nyt pois. Tää Neffin kirja oli kyllä hyvä! Aion lukea sen suomalaisen kirjankin itsemyötätunnosta.
riitta k sanoi…
Minä olin hirveän tuomitseva ja moittiva itseäni kohtaan nuorempana. Olen oppinut onneksi siitä aika hyvin pois.
Jokke sanoi…
Ikä monesti auttaa tässä, ja tällä voi saada oikotien. Itsensä vertailu muihin on myös huono tapa
Marjatta Mentula sanoi…
Olen monesti ajatellut, että se kuuluisa ohje, kultainen sääntö "kohtele muita kuin itseäsi", joka on eri muodoissa filosofeilla ja uskonnoissa, pitäisi olla usein toisin päin "kohtele itseäsi niin kuin kohtelet muita", koska muille me olemme päässääntöisesti kohteliaita ja kannustavia.
Minä ole nyt vanhempana kauhistellut nuoruuden päiväkirjojani. Ne ovat yhtä piiskaamista ja komentelua. Olin koko ajan ikään kuin aloittamassa alusta sen sijaan, että olisin hyväksynyt itseni sellaisena kuin olin. Olen Joken kanssa samaa mieltä, ikä auttaa. Se tosin ei varmaan paljon kärsivää nuorta auta, ehkä auttaa kestämään, kun tietää, että onnellisempi olo tulee sieltä pikku hiljaa yrittämättä.
Takkutukka sanoi…
Mainio sitaatti vaikean taidon oppimisesta!! Muilta on helppo hyväksyä monenlaista, mutta se oma rima on ollut väkisin alas nyhdettävä epeli.

Jokken tavoin: iän ja kokemuslisien kertyminen huojentaa tilannetta, oppii hokemaan itselleen: ei tarvitse olla täydellinen, ei tarvitse suorittaa ja on olemassa myös termi: riittävän hyvä...

Tärkeä teos & hyvä avaus: olkaamme siis armollisia myös itseämme kohtaan niin läheisemmekin voivat paremmin ja rennommin!
Elegia sanoi…
Minunkin sisäinen ääneni on melkoinen orjapiiskuri ja kriitikko. Se on kyllä muuttunut lempeämmäksi vuosien saatossa, kun olen itse alkanut hyväksyä itseni ja sen, ettei minun oikeastaan tarvitse olla osa yhtään mitään. En kaipaa kohtaamisia kuin harvojen ihmisten kanssa, väsyn ihmisistä. Maailmassa, jossa hoetaan että pitää olla sosiaalinen ja seurallinen ja osa ihmiskuntaa... Minä en itse asiassa edes haluisi olla osa ihmiskuntaa, vaan olen levollisin ja onnellisin kun saan olla rauhassa.
Anki sanoi…
LauraKatarooma: Siitä onkin hyvä opetella pois! Tämä on tosi hyvä teos.

Riitta: Se on hyvä juttu!

Jokke: Toiveikkaasti siis ikääntymistä kohti! :)

Marjatta: Kyllä se vähän lohduttaa. :)

Takkutukka: Kyllä, hyvin tärkeä teos! Armollisuutta kehiin. :)

Elegia: Mielenkiintoinen näkökulma! En itsekään jaksa varsinkaan nyt olla kauhean monen kanssa tekemisissä.
Tärkeä aihe. Minäkin olen ollut hirveän itsekriittinen ja olen kyllä vieläkin, vaikka nyt jo vähän vähemmän. Edes osittain ja ajoittain osaa olla armollinen ja lempeä itseään kohtaan, mutta kyllä siinä olisi vieläkin paljon oppimista.
Anki sanoi…
Kyllä, useimmilla meistä se on melkoinen prosessi.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!