Ari Haasio & Markku Mattila - Suvaitsematon Suomi

"Ennakkoluulot ovat suvaitsemattomuuden suurin syy. Niiden taustalla on yleensä tietämättömyys. Uudet, meille vieraat asiat, joita emme tunne, pelottavat. Ne on helpompi tuomita kuin hyväksyä, sillä asioiden hyväksyminen edellyttää tiedon hankkimista."

Ari Haasio on FT ja yliopettaja, Markku Mattila puolestaan FT ja dosentti. He ovat kirjoittaneet populaaritietokirjan Suvaitsematon Suomi (Avain 2021), jossa he tarkastelevat eri ihmisiin kohdistuvaa suvaitsemattomuutta.

Kirja on varsin mielenkiintoinen. Opin muun muassa sen, että Suomen evakkoihin kuului myös Karjalan romaneja ja Petsamon kolttasaamelaisia! En ollut koskaan tiennyt tätä. Romanien tilannetta kirjailijat tarkastelevat ansiokkaasti, mutta samaan lukuun liitetyt saamelaiset saivat vain muutaman tekstikappaleen, miksi ihmeessä? Lisäksi välillä esille tullut kirjoittajien kannanotto suvaitsevaisuuteen pisti silmään, koska se ei mielestäni kuulu kyllä edes popularisoituun tiedejulkaisuun. Ei lohduta, että kirjailijat ovat osapuilleen yhtä liberaalin oloisia kuin minä. Tätä kirjaa toivoisi nimenomaan konservatiivien lukevan, ja pelkäänpä heidän heittävän kirjan lähimpään roskikseen kirjan sivuilla vellovan suvaitsevaisuuden eetoksen vuoksi. Kirjassa on siis paljonkin ansioita, mutta myös paha kompastuskivi minun näkemykseni mukaan.

Muokkaus samana iltana, unohdin haasteet:

Helmet-haaste 2023: kohta 37 kirja kertoo elämäntavasta, jota ei enää ole (evakkoromanien kiertolaiselämä luovutetussa Karjalassa)

Helmet-haaste 2019: 23 kirjan nimessä on jokin maa

Kommentit

Elegia sanoi…
Kiinnostava huomio tuo saamelaisten ja romanien saaman käsittelyn laajuusero. Itse vartuin Pasilassa, jossa oli paljon romaneja tuohon aikaan. Saamelaiset jäivät sen sijaan vieraaksi, koska niitä en muista edes koulussa juuri käsiteltäneen. Voisiko kyseessä olla ihan yleisempikin ilmiö Suomessa. Tuntuu, että saamelaiset on suomen historiassa melko lailla sivuutettu muutenkin.

Kiinnostavan oloinen kirja, jonka voisin kuvitella lukevani. Nimi siis muistiin!
Anneli A sanoi…
Kiitos kirjan esittelystä. Vaikuttaa kiinnostavalta kirjalta. Taidan laittaa lukulistalle.
aina ei he lue joiden pitäisi
Takkutukka sanoi…

Tärkeä aihe! Wikipedia määrittelee suvaitsevaisuuden näin: "Suvaitsevaisuus tai suvaitsevuus tarkoittaa jonkin asian suvaitsemista eli sen sietämistä, sallimista ja hyväksymistä,vaikka itse paheksuukin ja vierastaakin sitä ja pitää sitä vähemmän hyvänä, jopa vääränä."
Miksi se onkin meille niin vaikeaa on toinen kysymys. Vieraus ja toiseus pelottavat, uhkaavat??

Saksalaisittain: Leben und leben lassen vs. maassa maan tavalla tai maasta pois. Jälkimmäistä noudattamalla ainakin pärjää hyvin maailmalla.
Mai Laakso sanoi…
Vaikea aihe tänä päivänä, vaikka ei pitäisi olla.
Anki sanoi…
Elegia: Ei minustakaan koulussa juuri saamelaisista puhuttu (ei kyllä romaneistakaan) ja minä olen kuitenkin käynyt kouluni myöhemmin 2000-luvulla. Sitä en kyllä tiedä, että mikä tilanne on nykyisin, toivottavasti toisenlainen. Nykyäänhän nuoret Suomen saamelaiset ovat alkaneet pitää meteliä heidän oikeuksistaan ja kohtelustaan (aiemmin).

Anneli: Kiva kuulla! :)

Hannele: Niinpä.

Takkutukka: Niin, ajasta aikaan ihmiset ovat suvaitsemattomia ja kuten olemme tähän mennessä oppineet, usein ihan harmittomia asioita kohtaan (erilaiset seksuaaliset suuntautumiset esimerkiksi).

Mai: Näin on.
Leena Laurila sanoi…
Minä en ihan ymmärtänyt tätä lausettasi: "Lisäksi välillä esille tullut kirjoittajien kannanotto suvaitsevaisuuteen pisti silmään, koska se ei mielestäni kuulu kyllä edes popularisoituun tiedejulkaisuun." Ei minusta popularisoidun tiedekirjan tarvitse olla neutraali. Minusta nykyään myönnetäänkin, ettei täyttä objektiivisuutta edes ole, kirjoittajat ovat ihmisiä, heillä on kantansa. Se näkyy jo teoksen nimessä tässäkin tapauksessa minusta.
Anki sanoi…
Minusta pitäisi kirjoittaa mahdollisimman neutraalisti. Minua aina kiusaa kirjoittajan selvä asenne kuvaamaansa asiaan. Täyttä objektiivisuutta ei voida saavuttaa, mutta minusta siihen olisi silti hyvä pyrkiä.
Jokke sanoi…
Olen itse oikeassa elämässä mielstäni ajoittain ainakin joustava, suvaitseva, enkä tuomitse tai erottele muita. Maailmasssa on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat suvaitsemattoimia, yleensä heikkoja sorretaan. Twitteriä käyttäessä olen oppinut, että minun tapainen ihminen on tai sitä pidetään pahimpana sortajana, eli keski-ikäinen valkoinen työssäkäyvä perheellinen mies. Kyllä tässä voi olla tottakin, mutta yritän itse tsempata joka päivä, että en olisi ylimielinen ja kohtelisin kaikkia samanarvoisesti. Myös näiden arvostelijoiden pitäisi ymmärtää, että koulut, sairaalat, poliisi, palokunta, sosiaalitoimi, kirjasto ym pyörivät paljolti työssäkäyvien ihmisten veroilla, ja osa liiketoiminnasta ei ole aivan jakautunut maapallolla tasan eikä siinä aina ole kaikki asiat kunnossa. Itse toivoisin syrjimätöntä maailmaa.
Elegia sanoi…
Juu, en minäkään muista että romaneista tai varsinaisesti mistään muistakaan vähemmistöistä olisi kouluttu puhuttu. Romanit vain olivat itselle "arkipäivää", kun niitä tosiaan oli Pasilassa niin paljon eli niitä piti ikään kuin itsestään selvänä.

Saamelaiset ovat tosiaan nousseet ääneen oikeuksiaan puolustamaan, mikä on hieno asia. Olen kuunnellut aiheesta uutispodcastinkin, jossa oli tosi mielenkiintoista asiaa.
Anki sanoi…
Jokke: Minusta tuntuu, että juuri se porukka jonka oikeasti pitäisi enempi tsempata käytöksessään ei sitä tee... Eihän se auta kuin meidän jokaisen tehdä parhaansa.

Elegia: Jep, Suomessa/maailmalla tapahtuu kyllä edistystäkin! :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Ohjeita matkalle epätoivon tuolle puolen