Henrik Ibsen - Nukkekoti

 "Helmer: Et ole ollut - onnellinen?

Nora: En, ainoastaan iloinen. Ja sinä olet aina ollut kovin hyvä minulle. Kotimme ei kuitenkaan ole ollut muuta kuin leikkimökki. Olen täällä ollut sinun nukkevaimosi, kuten kotona olin isän nukkelapsi. Ja lapset taas ovat olleet minun nukkejani. Minusta oli hauskaa, kun leikit kanssani, niin kuin sinusta tuntui hauskalta minun leikkiessäni lasten kanssa. Sellaista on avioliittomme ollut, Torvald."

Henrik Ibsenin Nukkekoti (WSOY 1973, suomentanut Eino Palola, alkup. versio 1879) kuvaa ravistelevasti yhtä varakasta norjalaisavioliittoa, jossa mies on ainoa vastuullinen aikuinen ja vaimo tyhmäksi kasvatettu nukke. Nora joutuu vaikeuksiin, kun hänelle selviää, että hän on syyllistynyt allekirjoituksen väärentämiseen - laki kun ei katso hyveellisiäkään motiiveja. Nora alkaa pelätä koko jutun paljastumista miehelleen Torvaldille, jonka hyväksi hän on alun perin rahat velaksi saanutkin. Monenlaisia kuvioita on ilmoilla ja kulissien hajoaminen on hätkähdyttävä kohtaus - kohtaus, jossa Nora havahtuu nuken asemaansa ja tekee radikaalin ratkaisun.

Ibsenin näytelmä on klassikkoasemassa eikä syyttä. Se rakentuu kolmeen näytökseen, joissa tunnelma tihenee vähitellen ja naamiot riisutaan lopussa. Vaikka näytelmän alkupuolella on paljon iloa, on se nykylukijan näkökulmasta varsin karmeaa. Nora on tosiaan pelkkä nukke. Hänen ja aviomiehen välillä ei ole kahden aikuisen välistä lujaa avioliittoa, vaan sinänsä hyväntahtoinen Torvald on lähinnä omistaja ja huoltaja. Erityisesti avioparin välinen lörpöttely, jossa Nora on "leivonen" ja "pikku orava" tuntui ahdistavalta. Nora on myös tuhlari ja koettaa saada naisellisella manipulaatiolla mieheltään lisää käyttörahaa. Noralla ei myöskään näytä olevan mitään järkevää tekemistä, sillä palvelijat hoitavat lapset ja kodin.

Näytelmän rakentaminen paitsi esitettäväksi, myös luettavaksi tekstiksi on haastavaa, sillä suurin osa näytelmästä rakentuu puhtaasti dialogille. Asiat on saatava eteenpäin ihmisten puheissa, samoin tunnelman muutokset. Ibsen onnistuu erinomaisesti, sillä vanhahtavuudesta huolimatta dialogin kielessä on luontevia ylimääräisiä asioita, kuten kaikenlaisia huudahduksia ja puhutulle kielelle tyypillisiä täytesanoja. Myös hahmogalleria on hallitun kompakti, jolloin ei tule sekaannuksen vaaraa.

Nukkekotia voisi tarkastella hyvin monenlaisista kohdista, mutta itseäni kiinnostaa eniten avioliiton kuvaus ja ennen kaikkea Noran havahtuminen alistettuun tilaansa. Kun velkakirja paljastuu Torvaldille, tämä muuttuu täysin ja kieltää Noralta lasten kasvatuksen kokonaan. Kun heti sen jälkeen tulee tieto, että he ovatkin turvassa, muuttuu Torvald jälleen lapselle lässyttäjäksi. Nora on kuitenkin tämän sekoilun aikana tietyssä määrin aikuistunut ja avannut silmänsä. Hän toteaa, ettei voi jatkaa tällaisessa liitossa, koska hänen pitää ensin löytää itsensä ihmisenä. Radikaalia päätöstään luopua lapsistaan hän perustelee sillä, ettei ole mitenkään kykenevä heitä kasvattamaan. Torvald kauhistelee, itkee ja anelee, mutta mikään ei enää auta. Nähtäväksi jää, kuka lapset sitten jääkään kasvattamaan, sillä Torvald ei koko näytelmän aikana ole hetkeäkään lastensa kanssa edes samassa huoneessa. 

Näytelmässä on myös toinen kiinnostava naishahmo, Kristine Linde. Hän on vanhempi kuin Nora ja elänyt kovan elämän. Köyhänä leskenä hän koettaa tulla toimeen jotenkin. Kristinessä kuvastuu järkevän työnaisen sielunelämä. Hänellä on aiemmin ollut huollettavia sukulaisia ja nyt kun huoltajuus on ohi, hän kokee tyhjyyttä. Kristine on voimakas kontrasti koko elämänsä pumpulissa kasvaneelle Noralle. Sinänsä Ibsenin aikakausi näkyy hänessä juuri siinä, että hän ei naisena ole kovin hyvä elämään yksin ilman vastuuta toisista ihmisistä, ennen kaikkea lapsista. Tämän päivän suomalaiselle naiselle moinen kohtalo ei välttämättä ole ollenkaan vastenmielinen.

Ei mikään ihme, että Ibseniä pidetään mestarina. Tämän painoksen takakannesta sain selville, että Ibsenin ura oli kuitenkin ollut pitkään yrittämistä ja erehtymistä, kunnes näkemys lähti selkiintymään ajan mittaan. 

Haasteet:

Helmet-lukuhaaste 2023: kohta 7: Kirja on klassikkoteos Ruotsista, Norjasta tai Tanskasta

Helmet-lukuhaaste 2019: kohta 8: Kirja, jonka lukeminen kuuluu mielestäsi yleissivistykseen

Kommentit

Elegia sanoi…
Olen lukenut Nukkekodin joskus tosi kauan sitten. Olen myös nähnyt sen näytelmänä ja siitäkin on sata vuotta aikaa. Voisi olla uusintaluvun paikka!
Anki sanoi…
Joo! Tästä näytelmästä saa varmasti uudelleenluvulla lisää irti. :)
Mai Laakso sanoi…
Tämä on lukematta, mutta voi kyllä jäädäkin sellaiseksi ;)
ketjukolaaja sanoi…
Pari kuukautta sitten katselin vaimon kanssa Nukkekodin tv-teatterin esityksenä jostain 1960-luvulta. Myönnän etten enää muistanut mitä paheksuttavaa Nora oli tehnyt menneisyydessään, vaikka olinkin nähnyt näytelmän 1970-luvulla Kuopion kaupunginteatterissa, jossa käytiin yläasteen koululuokan porukalla se katselemassa. Meidän luokan Aila nauroi ärsyttävän lujaa noille "oravaisille", vähän meinasi hävettää. Pirkko Nurmi esitti Kristineä. Pirkko Nurmen olin vain hieman aiemmin nähnyt Edith Södergranin osassa Tuija-Maija Niskasen tv-elokuvassa Landet som icke är vuodelta 1977. Myöhemmin näin hänet teatterin edustalla kävelemässä. Oli aurinkoinen pakkaspäivä ja hän käveli hymyilevänä ohitseni turkki päällään, henki höyryten. Arkana uskalsin vain vilkaista, että siinä se Edith nyt menee.

Luin tämän näytelmän muutama vuosi sitten, mutta ei se niin kummoista vaikutusta tehnyt. Ibsenin tavaramerkki näytelmissään vaikuttavat olevan hahmot, jotka piilottelevat elämänvalhettaan, jotain rumaa juttua menneisyydessään. Siinä mielessä Minna Canthin näytelmä Anna Liisa on samanhenkinen. Canth kirjoittikin joskus kirjeen, ehkä toisenkin Ibsenille. Eniten pidin ihan lapsellisuuttani Ibsenin näytelmästä Yhteiskunnan tukipylväät. Ehkä siksi, että se oli ensimmäinen häneltä lukemani, joten en ollut vielä ehtinyt saada tarpeekseni niistä elämänvalheista.
Leena Laurila sanoi…
Kiitos tästä hienosta tekstistä! Nyt minäkin tiedän, mistä Nukkekodissa on kyse. En ole lukenut, voi olla että joskus olen näytelmänä nähnyt mutta en ole varma.

Kyllä kirjailijat näkevät aikaansa paremmin, kun ajattelee naisen asemaa tuona aikana. Asioiden ja tapahtumien vieminen eteenpäin dialogin kautta on aina silloin tällöin herättänyt ihailua jossain kirjassa. Se on tietenkin sitä romaanikirjailijan osaamisen ydintä, jos näistä ihmissuhdetyyppisistä kertomuksista puhutaan.
Marjatta Mentula sanoi…
Voi että, minullekin tuli halu lukea tämä kirja uudelleen, tarkastelet sitä niin hyvin.

Kauheinta on se, että tänäkin päivänä jotkut naiset elävät lähes kuten Nora, epäitsenäisesti, antavat miehensä hoitaa kaikki asiat, eivät halua omaa pankkitiliä jne.
Anki sanoi…
Mai: Tämän kyllä lukee varsin nopeasti, näytelmät ovat yleensä ohuita vihkosia.

Ketjukolaaja: Joo, minulla ei ole mitään tietoa Ibsenin muista näytelmistä. Hänellä on ilmeisesti ollut monenlaisia kausia, välillä tällaista tendenssiä ja sitten jotain muuta.

Leena: Joo, kyllä luonteva dialogi on tärkeää. Voisin kuvitella, että se on myös aika vaikea osa kirjoittamista.

Marjatta: Nimenomaan, varsinkin kolmannen maailman naisilla on samanlainen rooli kuin Noralla ja monesti vielä kurjempikin.
Marjatta Mentula sanoi…
Ihan meilläkin on syntynyt liike, jossa naiset haluavat olla elättejä painottaen sitä, että miehen kuuluu ottaa kaikki vastuu ja johto, suojella ja kustantaa naiselle ylellinen elämä, koska nainen näkee niin paljon vaivaa itsensä laittamiseen. Tämä ei ole kaukana sugar daddy-ilmiöstä, mutta tapahtuu siis avioliitossa. Tämä on tullut USA:stä, tietenkin.
Marjatta Mentula sanoi…
Suomessa Peppi Robinson tekee 'provider man' -videoita ja hänellä on kannattajia nuorissa feministeiksi itseään kutsuvissa naisissa.
Anki sanoi…
Joo itse asiassa tänään törmäsin tuohon ilmiöön Facebookissa. Ihan outo juttu! Tuntuu hyvin hämmentävältä asialta yhdessä tasa-arvoisimmista maista.
Takkutukka sanoi…
Kiitos: Nukkekotia oivasti avaava annos "historian" siipien havinaa ja tämä palautti mieliin tämän aikansa paljon luetun teoksen. Omasta hyllystäkin näkyi löytyvän painos vuodelta 1964, mutta sen perusteella en enää olisi sisällöstä osqnnut pajoakaan kertoa, vaikka siitä tuolloin laajemmaltikin keskusteltiin...
Noraksi ei olisi tullut mieleenkään suostua, ja erikoista on, että sitä tänä päivänäkin tavoitellaan. Hyvä kysymys kuuluukin: mitä se kertoo nyky-yhteiskunnastamme??
Anki sanoi…
Niin! Tulee seurattua parisuhdekeskustelua naisten näkökulmasta Facebookin Naistenhuoneella. Aika usein näyttää olevan niin, että kun lapsia siunaantuu kaatuu naiselle oman työssäkäynnin ohella pahimmillaan sekä lapsen että kodinhoito siihen päälle. Ehkä tämä uusi "suuntaus" on sitten vastaisku? Vaikea silti ymmärtää mikä siinä viehättää.
Jokke sanoi…
Upea näytelmä. Kiva, kun bloggasit tästä.
Anki sanoi…
Tästä oli ilo blogata!
Hyvä valinta kohtaan "kuuluu yleissivistyksen". Luin tämän itse muutama vuosi sitten klassikko haasteeseen, jonka ideaan se istui erinomaisesti, sillä olin ajatellut todella pitkään, voidaan puhua jo vuosikymmenistä, että haluan sen lukea. En oikein osannut tarttua näytelmiin kunnes luin pari Tšehovia, nekin toimivat yllättävän hyvin myös luettuina. Ja kun itselläni mielikuvitus pukee aina kirjan sisältöä hahmoiksi ja maisemiksi (olin yllättynyt kun jossain vaiheessa ymmärsin ettei kaikilla ole näin ja silti he lukevat), niin kyllä mä mielessäni näen sen teatterin lavan ja henkilöt tietynlaisessa vaatetuksessa jne eli hyvinkin teatterinomaisena kun näytelmästä on kyse.
Anki sanoi…
Joo, minulle tuo "kuuluu yleissivistykseen" oli tosi hankala kohta, jota ajattelin hyvin kansainvälisesti. Se taas pudotti useimmat suomalaiset klassikot pois, koska en näe syytä, miksi muiden olisi pakko lukea vaikkapa Tuntematon sotilas. Nukkekaappi on aiheeltaan niin universaali, että se sopi kohtaan hyvin.

Minäkin näen lukemani jotenkin tosi elokuvallisesti mielessäni ja on hämmentävää, että kaikki eivät siihen kykene. Minäkin näin Nukkekaapin kuin valmiina näytelmänä lukiessani. :)
Anonyymi sanoi…
Eihän kirja nyt mitenkään juonellisesti lamauttava ollut, mutta ajatuksia herättävä kylläkin. Naisen asema teemana paistoi alusta asti, eikä tullut minään yllätyksenä, mutta loppu kyllä pysäytti silti. Yllätyin, kuinka avoimesti Ibsen puhui kirjan teemasta, vaikka osasi varmasti odottaa myös paljon negatiivista palautetta aikanaan. Pidän kirjaa edelleen teemojensa kannalta tärkeänä. Ei edes vaikea lukuinen ja ilahduttavan lyhyt!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Ohjeita matkalle epätoivon tuolle puolen