Lukutuulia ja lukukaveri

 Tässä on vanhempieni toinen kissa Pilvi. Hän on kovin seurallinen tyttö ja välillä "sabotoi" lukutuokioitani. Onhan kissan rapsutus tärkeämpää kuin mikään muu!


Olen lukemisissani helposti innostuva ja nyt onkin monta teosta kesken. Britt Bennettin Mikä meidät erottaa on hyvässä vaiheessa, mutta vähän jumittaa. Luin Desireen ja hänen tyttärensä osioita mielenkiinnolla, mutta tämänhetkinen Stellan näkökulma jostain syystä hangoittelee vastaan. Aion minä sen kuitenkin lukea loppuun, kyseessä on selvästi laatukirja.

Olen myös hypähtänyt Ruth Gallowayn mukaan (Elly Griffiths). Maan alla on ihan alkutekijöissään vielä, mutta kyllä se siitä etenee.

Lisäksi luen Katja Myllyviidan teosta Tunne tunteesi, jota LauraKatarooma esitteli juuri blogissaan. Sattui kuin maagisesti olemaan palautushyllyssä, joten pitihän se napata. Ajattelin sijoittaa sen Helmet-haasteessa kohtaan toisen lukijan suosittelema, vaikkei Laura sitä ihan suoraan minulle suositellutkaan. Mutta varmasti hän mielessään ajatteli niin! :D Eihän haasteiden täyttäminen liian ryppyotsaista saa olla.

Olen muutenkin vähän kikkaillut Helmetin kanssa, kun olen lukenut niin paljon nyt tietokirjoja. Yllättävän ketterästi niitäkin saa ujutettua mukaan. Ja olihan edellinen vuoden 2020 haaste minulla pullollaan Terry Pratchettin Kiekkomaailma-kirjoja. En olisi aloittaessani uskonut, että niin monta hänen kirjaansa saa mahtumaan mukaan.

Nyttemmin minua vähän harmittaa, etten ole muistanut postauksissani kirjoittaa, mihin kohtaan Helmetiä kirjan panen. Mutta sille ei nyt oikein mahda enää mitään. Olen täyttänyt muuten haasteesta jo puolet, jee!

Muut haasteet ovat jääneet nyt vähän lapsipuolen asemaan, kun olen mennyt omien mielihalujeni mukana. En ole osannut edes päättää, mitä luen kirjabloggaajien klassikkohaasteeseen. Jotain varmaan Keskisuomalaisen 100 kirjaa -haasteestani. Vanhus ja meri olisi houkuttelevan ohut, mutta siitä puuttuu sen vuoksi haasteen tuntu. Olen aiemmin lukenut haasteeseen tiiliskiviä, ehkäpä taas tälläkin kertaa.

Tiiliskiviin minulla on ristiriitainen suhde. Toisaalta sellaiseen on parhaimmillaan ihanaa upota, toisaalta taas ne ovat pelottavia paksuudessaan. Tuntuu vaikealta aloittaa, kun luettavaa on niin paljon. Vaikka tosiasiassa minun lukutahdillani sellaiseenkaan ei monesti mene pitkään. Huomaan bloggaamisen vaikuttavan aika paljonkin lukemisiini: tulee valittua ohuempia kirjoja, jotta saisi mahdollisimman paljon juttuja tänne. Mälsää! Ihan hyvinhän voisi vaikka päiväkirjanomaisesti kertoa lukumatkastaan palasissa ja vaikka lopuksi tehdä yhteenvedon. Siinäpä olisikin ideaa!

Kuten sanottua, kirjoittamiseni hakee tällä hetkellä muotoaan ja tämä oli nyt tällaista tajunnanvirtatyyppistä asiaa. Mielessäni muhii ajatuksia lempikirjailijoideni esittelyistä. Mieluusti promoaisin vaikkapa Vígdis Grímsdóttirin teoksia. Hän on jäänyt aivan paitsioon, tosin kirjojakaan ei ole ainakaan suomennettu viime vuosina, jos niitä on ylipäänsä tullut. Pysykää kuulolla!


Kommentit

Margit sanoi…
Sinulla on tässä hyviä ajatuksia blogaamisesta. Tiiliskivet tosiaan vähentävät bloggausten määrää, mutta miksipä niistä ei voisi kirjoittaa väliaikatietoja. (Minä luen mielelläni myös pitkiä kirjoja.) Lempikirjailijoiden esittely on hyvä idea! Mainitsemasi Vígdis Grímsdóttir on ainakin minulle täysin tuntematon.
Anki sanoi…
Kiitos palautteesta Margit! :)
Voi miten suloinen kissa! Sellainen saisi olla täällä meilläkin lukemistani sabotoimassa :)

Minäkin innostun lukemisista helposti, mutta joskus jää sitten kirjoja kesken, kun innostunkin jo jostain muusta.

Minulle on myös tuttua tuo, että houkuttelee tosiaan lukea ohuita kirjoja, että saisi blogiin jotain, koska bloggaaminen on minusta niin ihanaa. Mutta miksipä ei voisi tosiaan kertoa paksusta kirjasta osissa - tai lukea väliin jotain ohutta, jos lukeminen etenee kovin hitaasti?
Anki sanoi…
Niinpä! Eihän bloggaamisessa oikeasti ole mitään rajoitteita - rajoitteet ovat vain omassa päässä.
Anneli A sanoi…
Kissa on todella söpö. Aivan, kuten sanot, ei bloggaamisessa ole mitään sääntöjä tai rajoitteita. Mutta jotenkin sitä vaan aina pysyttelee siinä vanhassa totutussa formaatissa. Itse mietin, että taitaa bloggausinnostukseni hiipua pikkuhiljaa. Kauan sitä innostusta on kestänytkin, yli neljä vuotta. Mutta saas nähdä, voi olla, että kyseessä on ihan tilapäinen väsyminen.
Anki sanoi…
Niin, urautuminen on vaarana jopa bloggaamisen kaltaisessa harrastuksessa. Toivottavasti kyseessä on vain väliaikeinen väsyminen, blogiasi on ilo lukea. :)
Elegia sanoi…
Ihana kissa ja vieno katse toisessa kuvassa <3

Britt Bennettin kirjan olen lukenut ja pidin siitä. Vígdis Grímsdóttir on taasen minulle ennestään ihan tuntematon nimi. Jään kuulolle!
riitta k sanoi…
Pilvi on söpö 💕 Meidän pennut, Selma ja Silva, sabotoivat myös minun lukemisiani. Tuppaavat näykkimään kirjan kulmia!

Minäkin vierastan tiiliskiviä, mutta toisaalta pituus ei haittaa, jos kirja vie mennessään. Minäkin funtsailen, miten kirjoittaisin jatkossa, jotenkin lyhemmin ja vähemmän aikaa vievästi. On ollut myös motivaation puutetta ilmassa, kuten Annelilla. Pidinkin minulle pitemmän tauon ja olen taas jaksanut purkaa blogattavien sumaa. Harrastushan tämä on, ei anneta bloggaamisen stressata
Anki sanoi…
Elegia: Pitää minunkin lukea tuo Bennettin kirja loppuun!

Riitta: Niinpä, ei stressiä bloggaamisesta!
LauraKatarooma sanoi…
Saat jälkisuosituksen! :D

Iteki aina välillä miettii blogiin kirjoittamista ja sitä, mitä haluaa ja mikä tuntuis omimmalta tavalta blogata. Otan helposti painettakin siitä.
Anki sanoi…
Joo, helposti sitä kyllä ottaa paineita!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mila Teräs - Amiraali

Kirjabloggaajien klassikkohaaste 18 (31.1.2024) Ilmoittautuminen!

Runohaaste Eino Leinon ja runon ja suven päivänä 6.7.2023!